Zoho- przyszłość oprogramowania dla przedsiębiorstw?

Zoho: przyszłość oprogramowania dla przedsiębiorstw?

Co jest największym wyzwaniem małych przedsiębiorstw? Sprzedaż, marketing i technologie, które poprawiają wydajność pracy. Zwłaszcza teraz kiedy pandemia zmieniła oblicza wielu biznesów wymagając od nich większej cyfryzacji. Być może też strach, niewiedza lub obawa o koszty powodują, że stoisz w miejscu. Ale jeśli chcesz rozwinąć swój biznes, ułatwić pracę, to koniecznie poznaj inspirującą historię firmy Zoho i jej założyciela Sridhara Vembu. Firma inna niż wszystkie, która ma wizję, konkretne zasady  i realizuje je tworząc software oraz aplikacje z myślą o najmniejszych. A robią to w nietypowym stylu. Teraz mówi się na to holistyczny biznes.

Z Doliny Krzemowej na wieś...

    Kiedy w 1996 roku Sridhara Vembu wraz ze swoim rodzeństwem i przyjacielem Tonym Thomasem tworzyli oprogramowania w małym mieszkaniu i założyli firmęAdventNet Inc . w Pleasanton w Kalifornii, nie przypuszczali, że ich wizja, pasja i  praca nad narzędziami do rozwiązywania problemów biznesowych, przyniosą im globalny sukces. Studia i praca w Stanach Zjednoczonych dały im zaplecze, dzięki któremu odnieśli sukces w Dolinie Krzemowej. W 2009 firma przekształciła się w Zoho Corp. z siedzibą w Chennai. Vembu nie odciął się od swoich korzeni, dlatego powrócił do Indii, gdzie z sukcesem i konsekwentnie realizuje swój plan. „Wśród ludzi panuje przekonanie, że tylko firmy z Doliny Krzemowej mogą tworzyć produkty światowej klasy. Udowodniliśmy, że się mylą. Przeprowadziliśmy się do Tenkasi w czasie, gdy firmy chciały przenosić się do metropolii” – mówi Vembu.    

Vembu przed swoim biurem w wiosce Tenkasi w Mathalamparai Zdjęcie: udostępnione w forbesindia.com

Dziś Zoho zatrudnia ponad 10 000 pracowników na całym świecie w 12 biurach na pięciu kontynentach. A wśród pracowników Zoho mówi się ponad 30 różnymi językami. Od roku firma realizuje ideę budowania biur i centrów technologicznych na peryferiach miast -w ośrodkach wiejskich, gdyż jak twierdzi Vembu sprzyja to kreatywności pracowników.


Działalność Zoho rozpoczęła się od pierwszego dnia bez żadnych inwestycji zewnętrznych, z wyjątkiem niektórych inwestycji ze strony rodziny i przyjaciół. I do tej pory firma pozostaje w prywatnych rękach, dzięki czemu może pozwolić sobie na swobodę i niezależność działania. Jest to nietypowe dla firm Saas (software as a service), które są finansowane w większości z funduszy venture capitales, czyli przez zewnętrznych inwestorów. 

Gdzie tkwi sekret sukcesu?


W rewolucyjnym oprogramowaniu. Obecnie Zoho oferuje oparte na chmurze rozwiązania do zarządzania relacjami z klientami (CRM) i ponad 40 aplikacji, między innymi do księgowości online, zarządzania zasobami ludzkimi, zapasami, do marketingu i zarządzania stroną firmową. To najbardziej kompleksowe rozwiązania na rynku. A o tym, że ich produkty ułatwiają pracę i organizacje w firmie, świadczy fakt, że pomimo dużej konkurencji i wpływów gigantów technologicznych, firma ma blisko 60 milionów użytkowników w 180 krajach świata, generując blisko 40% zyski rok do roku.

40 aplikacji i oprogramowania 

do zarządzania biznesem,

 które przynoszą realne zyski!

Zoho Team w siedzibie Chennai fot.: https://www.zoho.com/blog/partners/target-integration.html

Sukces bez reklamy (!)

Wydaje się, że bez jakiejkolwiek reklamy firma nie ma szans, aby osiągnąć sukces, zwłaszcza globalny. To, co jest zaprzeczeniem współczesnego marketingu, Zoho realizuje z powodzeniem. Od początku firma podjęła decyzję, że nie będzie sprzedawać reklam swoich produktów, nawet w wydaniach bezpłatnych, aby jak mówią „nie karmić marketingowego potwora”. Postawili na model tradycyjny: sprzedaż i obsługę klienta, czyli dostarczanie cennego oprogramowania, gdzie Klient widząc swoje realne korzyści z przyjemnością za nie zapłaci. Dzięki temu, że firma nie wydaje milionów na marketing - utrzymuje produkty w bardzo korzystnych cenach. Te oszczędności otrzymuje użytkownik, bo aplikacje od Zoho bronią się same. 

Człowiek przede wszystkim.

Kiedy inne firmy mocno prą do przodu inwestując w  produkty i sprzedaż, Zoho postawiło na ludzi i kulturę firmy jako swoje najważniejsze zasoby. W 2004 roku założyciele utworzyli Zoho University, obecnie znane jako Zoho Schools, aby wprowadzać do firmy i szkolić studentów w zakresie umiejętności i zdolności technologicznych. Studenci nie są obciążani opłatą, ale otrzymują stypendium przez cały okres trwania dwuletniego kursu. Obecnie 15% pracowników to uczniowie szkół Zoho. Ta inwestycja ma także doskonały wpływ na rozwój regionu. Model biznesowy, który proponuje Zoho tak bardzo różni się od tego, który proponuje szybki świat zmieniających się technologii, gdzie człowiek jest tylko narzędziem, a nie kapitałem. To właśnie sprawia, że firma zachowuje swoją ludzką twarz i bardzo dobrze wyczuwa potrzeby małych biznesów. 

Biznesmen- wizjoner.

Sukces Zoho i liczne nagrody za najlepsze oprogramowania CRM, to sukces Sridhara Vembu, który nie wygląda jak milioner i nie chodzi w garniturze.  To człowiek, który cieszy się prostymi rzeczami: uprawia przydomowy ogródek, oddaje się medytacji, praktykuje jogę. Dzięki temu mocno stąpa po ziemi i skupia się na rzeczach ważnych. Uważa, że życie na wsi sprzyja mnożeniu się pomysłów, a technologia umożliwia wykonanie pracy z każdego miejsca na ziemi.


  „Uważam, że właśnie tego potrzebuje świat w tej chwili” - mówi. Nie zgadza się też z firmami, które obniżają pensje osobom mieszkającym w mniejszych ośrodkach, jeśli zdecydują się pracować z domu. „Zachęcamy ludzi do przeprowadzania się na wieś i do gromadzenia oszczędności, ponieważ chcemy, aby nasi pracownicy gromadzili oszczędności. Dlatego my płacimy tyle samo, a oni obniżają koszty utrzymania, przenosząc się na wieś” - powiedział. „Już przed pandemią powiedziałem, że głównym kryzysem, przed jakim stoi świat, jest kryzys zadłużenia. Tak więc, osobiste unikanie długów, oszczędność i ostrożność w finansach to dobry sposób na długofalowe działanie, a kiedy pandemia faktycznie wybuchła, okazało się to bardzo prorocze ”.[1]

 

Vembu stworzył firmę, która jest fenomenem na rynku oprogramowań biznesowych, działając w zupełnym zaprzeczeniu do tradycyjnych modeli biznesowych. Jak widać to się sprawdza i klienci doceniają jakość i funkcjonalność narzędzi jakie oferuje Zoho. A ponieważ sami działają wyłącznie w oparciu o swoje produkty, to czy może być lepsza rekomendacja do wypróbowania ich oferty, niż ich własny sukces?



[1]Cytat za:  https://channeldailynews.com/news/zoho-ceo-hints-at-further-local-support-around-the-world-says-company-has-always-had-a-rural-flavour/71408

Dodaj do koszyka
- Błąd dodania do koszyka. Spróbuj później.
Ilość zmieniona
- Wystąpił błąd. Spróbuj później.
Skasowany z koszyka
- Nie można usunąć produktu z koszyka. Spróbuj za chwilę.
0